Selamat, Berkesan dan Mesra Alam

Dalam tahun 1956, Dr. Forrest C Shaklee mempelopori gerakan untuk menjadikan dunia ini lebih baik - dunia sememangnya tidak boleh dipisahkan dengan alam semulajadi. Beliau sedar yang kesihatan optimum hanya boleh diperolehi melalui sumber alam semulajadi, sama ada untuk manusia juga yang lainnya.

Selama lebih 50 tahun, SHAKLEE bertungkus lumus untuk menghasilkan produk semulajadi yang selamat dan berkesan. Produk yang juga turut dapat memelihara alam semesta. Tidak hairanlah SHAKLEE berjaya menjadi syarikat nutrisi nombor satu di Amerika!

Monday, 21 April 2014

Kenapa Supplemen


Fitrah manusia untuk menjadi kaya dan berharta tetapi jarang mengambil berat tahap kesihatan diri. Antara sebab orang2 kaya ambil insurans adalah kerana bimbang mereka akan dihidapi penyakit kritikal pada masa akan datang.. Post ni tiada kaitan dgn insurans coz kami sekeluarga pun memang ada polisi ini untuk perlidungan & simpanan kemudian hari... 

Mengapa kita tidak merancang kehidupan seharian bagi mengelakkan terkena penyakit? Di dunia ini setiap yang kita lakukan adalah kerana Allah. Menjaga kesihatan supaya kita dapat beribadat dengan sempurna adalah kerana Allah bukan kerana manusia.

Tertarik dengan buku 'Think About Nutrition Medicine your Doctor be not Telling-Killing you by the race strength. Badan kita ini memerlukan sejenis micro atau elemen tertentu.. Contoh kita nak dapatkan sejumlah vitamin dari sayur bayam, sebenarnya kita kena makan setengah kati bayam untuk mendapatkan khasiat itu.. Persoalannya adakah kita sanggup untuk makan bayam sebanyak itu?

Jadi itulah kepentingan supplemen pada badan kita... ianya menepati keberkesanan dan kadar nutrisi yang diperlukan oleh badan kita... Paling penting dapatkan supplemen yang mempunyai klinikal test dan SEMULAJADI bukan SINTETIK yang banyak sangat terdapat di pasaran sekarang ini..

Seperti yang semua sedia maklum pencemaran dan perubahan genetik terdapat makanan di pasaran dunia sekarang telah menyebabkan banyak kandungan nutrisi dalam makanan itu hilang terutamanya bahan anti-oksida... Next topik saya akan kupas tentang pentingnya anti-oksida yang bertindak sebagai “mop” dalam badan kita..... 




Friday, 18 April 2014

KENAPA ANDA PERLU ESP SHAKLEE


Mengapa sebatang pokok besar boleh hidup dengan lebih lama dan kekal kuat?






Jawapannya ada 2 sebab utama :

1) AKAR yang panjang, sihat dan kuat bagi membolehkannya menyerap nutrien dan air sehingga ke dasarnya.
2) BAJA yang mencukupi untuk kekal sihat dan kuat.

Apa kaitan BAJA & AKAR ini kepada manusia?

AKAR ini ibarat SEL dalam tubuh manusia manakala BAJA adalah nutrisi lengkap terutamanya PROTEIN yang merupakan makanan utama SEL.

SEL sangat penting dalam tubuh manusia kerana dari SEL akan terbentuk TISU. Gabungan tisu-tisu ini akan membentuk ORGAN seperti Jantung, Hati, buah pinggang dan lain-lain. Dari gabungan fungsi ORGAN ini akan membetuk SISTEM dalam tubuh badan manusia. Hasil gabungan sistem pula akan membetuk tubuh badan manusia pada hari ini.

SEL > TISU > ORGAN > SISTEM

Setiap hari SEL kita akan rosak desebabkan faktor-faktor pemakanan, pencemaran, radikal bebas dan gaya hidup yang kurang sihat yang akan menyebabkan sel kita sakit dan akhirnya membawa kepada penyakit darah tinggi, kencing manis, jantung, kanser dan sebagainya...

Protein adalah ASAS kehidupan sel-sel tubuh kita. 25% daripada tubuh kita terdiri daripada PROTEIN - kuku, rambut... otot... etc. Tubuh kita memerlukan protein yang cukup dan berkualiti untuk memperbaiki sel-sel yang rosak, mengganti sel-sel yang lama dengan sel-sel baru yang sihat. Sel yang sihat juga membantu penyerapan nutrisi pada kadar yang optimum.


ESP Shaklee membekalkan sumber PROTEIN yang merupakan makanan ASAS sel. Dalam  pemakanan sehari kita sumber protein ada dalam ikan, ayam dan daging.. Tetapi kenapa walaupun kita makan lauk ayam ni kita kerap juga tidak sihat? 

Salah satu sebabnya sumber-sumber protein seperti ikan, ayam dan daging ini perlu dimasak sebelum boleh dimakan. Jadi bila ianya sudah dimasak menggunakan haba yang tinggi kandungan protein kebanyakannya akan musnah. Selain dari itu faktor makanan itu sendiri yang telah melalui perubahan genetik. Contoh macam ayam sendiri, ianya telah disuntik dengan hormon bagi mempercepatkan pembesarannya..

1 hidangan ESP bersamaan 2 kali ganda daging, 4 kali ganda telur, 12 kali ganda susu rendah lemak, tiada kolestrol, tiada asid urik dan sangat mudah diserap tubuh.



Shaklee adalah syarikat PERTAMA yang mewujudkan supplemen protein berasaskan soya. Pengasingan soya yang pertama dihasilkan oleh Dr. Forest C. Shaklee pada tahun 1970. Beberapa tahun selepas itu beberapa ujian klinikal telah membuktikan apa yang sebelum ini ditemui Dr Forest C. Shaklee iaitu protein merupakan sebuah blok binaan asas untuk kesihatan jangka panjang.


Hubungi pengedar Shaklee jaringan MamaFisya di seluruh negeri untuk mendapatkan ESP Shaklee ini.


Tuesday, 25 March 2014

Kesan Negatif GMO terhadap alam sekitar





Saintis Menulis
Oleh Dr. Mohd. Azmi Mohd. Lila



Teknologi penghasilan genetically modified organism (GMO) menglibatkan proses integrasi gen asing ke dalam kromosom sesuatu organisme. Sifat yang dikodkan oleh gen berkenaan akan diwariskan kepada keturunannya melalui proses pembiakan. Teknologi ini berpotensi tinggi dan boleh dimanfaatkan bagi menyelesaikan banyak masalah terutamanya yang berkaitan dengan kekurangan sumber makanan yang berkualiti tinggi.


Pun begitu pelbagai pihak bimbang akan kemungkinan kesan negatif penggunaan GMO. Tambahan pula ramai yang masih tidak memahami teknologi ini. Juga, para saintis masih belum dapat menjangkakan kesan jangka panjang sebenar kepada individu dan juga alam sekitar. Kebimbangan ini telah pun menyebabkan beberapa negara Eropah mengharamkan import tumbuhan GMO atau sumber makanan berasal daripada GMO.

Memang ramai petani ternanti-nanti spesies tanaman seperti sayur-sayuran yang tahan kepada serangan serangga perosak, kerana ia akan mengurangkan kos penanaman jangka panjang. Spesies ini boleh diwujudkan dengan meletakkan kod genetik yang sesuai pada sayuran berkenaan. Kod genetik atau gen berkenaan boleh diperoleh daripada sejenis bakteria yang dinamakan Bacillus thuringiensis.

Kini sudah terdapat spesies tomato, jagung dan pokok kapas GMO yang mengandungi gen ini dan ia telah pun ditanam dengan meluas di Amerika Syarikat. Setiap sel pokok berkenaan sama ada pada daun ataupun buahnya mengandungi gen yang menyebabkan penghasilan sejenis toksin.

Selain daripada serangga, toksin berkenaan dikatakan tidak memberikan apa-apa kesan kesihatan kepada manusia atau haiwan. Kesannya pada serangga ialah larva serangga perosak yang memakan tanaman GMO berkenaan akan mati akibat toksin yang dihasilkan.

Dengan yang demikian kerugian akibat kerosakan pada tanaman akan berkurangan. Tetapi, apakah kemungkinan kod genetik pada tanaman berkenaan tidak dipindahkan kepada spesies tumbuhan lain seperti lalang?

Sebenarnya, fenomena perpindahan genetik di kalangan GMO telah pun terjadi pada spesies canola GMO di Kanada. Pada mulanya para saintis mewujudkan tiga jenis pokok canola GMO. Masing-masing menerima satu gen yang membolehkan setiap satu pokok canola hanya tahan kepada salah satu daripada tiga jenis racun rumpai yang berlainan iaitu racun rumpai glyphosate (Roundup), glufosinate-ammonium (Liberty) atau imazethapyr (Pursuit).

Kemudian, melalui proses pendebungaan semula jadi, kacukan berlaku di antara pokok canola yang berlainan. Saintis mendapati kod genetik telah dipindahkan di antara satu sama lain dan akhirnya setiap anak benih pokok canola GMO yang dihasilkan memperoleh daya tahan terhadap kesemua ketiga-tiga jenis racun rumpai.

Apakah implikasinya jika pemindahan kod genetik ini melibatkan spesies rumpai seperti lalang. Sudah tentu akan wujudlah satu spesies lalang yang baru yang tahan kepada racun rumpai. Perubahan genetik pada GMO merupakan suatu perubahan kekal. Ini menjadikan spesies tumbuhan berkenaan sukar dihapuskan.

Di samping itu, ia akan mewujudkan persaingan di kalangan tanaman dari segi pengambilan nutrien dan ruang yang akhirnya menyebabkan kepupusan spesies asal.

Terdapat juga tumbuhan GMO yang boleh meracuni serangga penting, terutamanya jenis serangga yang menolong proses pendebungaan. Saintis juga telah menemui spesies bakteria yang memperoleh kod genetik yang berasal daripada tumbuhan GMO. Menarik sekali, bakteria ini ditemui di dalam usus serangga yang memakan tumbuhan GMO berkenaan. Sudah tentu pemindahan bahan genetik yang tidak terkawal ini boleh menyebabkan suatu malapetaka kepada ekosistem semula jadi dan kemusnahan biodiversti flora dan fauna.

Mungkin hanya sejumlah kecil kod genetik yang terlibat semasa proses pembuatan sesuatu GMO. Tetapi, sebarang perubahan genetik berpotensi mengganggu fungsi gen yang lain. Sayur atau buah-buahan GMO yang dihasilkan mungkin mempunyai rasa yang berlainan. Kepedasan cili mungkin sudah tiada lagi, sekiranya gangguan tersebut memusnahkan kod genetik yang bertanggungjawab mensintesis capsaicin, iaitu sejenis molekul yang menyebabkan cili rasa pedas.

Mungkin juga tumbuhan baru GMO menghasilkan bahan yang boleh menyebabkan masalah kesihatan seperti alahan dan sebagainya. Di samping itu, perubahan genetik membawa kepada perubahan sifat menyebabkan ketidakseimbangan di antara tanaman dan persekitaran tanah seperti gangguan kepada proses simbiosis di antara akar tumbuhan dan bakteria dalam tanah yang membekalkan unsur nitrogen. Gangguan pada keseimbangan ini mengakibatkan sesuatu tanaman tidak berupaya mensintesis nutrien yang dikehendaki.

Suatu jangka masa yang panjang mungkin diperlukan sebelum sesuatu kesan negatif ke atas kesihatan manusia boleh dilihat akibat daripada pengambilan makanan yang diperbuat daripada GMO. Mungkin juga kesan berkenaan hanya berlaku pada individu yang mengambil makanan berkenaan secara berterusan.
Amat merisaukan ramai pihak, di sebalik kecanggihan teknologi, tiada satu pun teknik terkini yang boleh digunakan dengan jayanya bagi mengesan dan mengesahkan implikasi GMO kepada kesihatan manusia. Setakat ini, belum ada satu pun sebarang keputusan kajian saintifik terperinci mengenai implikasi pengambilan makanan GMO ke atas kesihatan manusia.

Salah satu masalah yang paling ketara dalam dunia penyelidikan kejuruteraan genetik ialah penggunaan bakteria dan lain-lain organisme yang mempunyai daya tahan terhadap pelbagai jenis antibiotik. Bakteria berkenaan amat diperlukan oleh penyelidik bagi membolehkan sesuatu gen diklonkan. Sekiranya penyelidik berkenaan kurang prihatin terhadap tahap keselamatan, bakteria berkenaan boleh terlepas dengan mudah kepada alam sekitar yang sudah pun dipenuhi dengan pelbagai jenis bakteria.

Interaksi semula jadi di antara bakteria berkenaan mungkin menyebabkan pembentukan suatu superbakteria yang tahan kepada apa jua jenis antibiotik. Begitu juga dengan gen yang memberikan daya tahan antibiotik yang berada pada tumbuhan GMO seperti sayuran dan buah-buahan. Gen berkenaan boleh dipindahkan kepada bakteria yang berada dalam usus apabila manusia memakan tumbuhan GMO berkenaan.

Bakteria berkenaan boleh membiak dengan cepat, merebak dan sukar dikawal. Sekiranya bakteria berkenaan menyebabkan suatu wabak penyakit, penggunaan apa jua jenis antibiotik sekalipun tidak akan memberi kesan ke atas bakteria berkenaan.

Seluruh dunia telah menyuarakan kebimbangan ini. Oleh itu saintis perlu menghindari penggunaan gen yang boleh menyebabkan sesuatu GMO mendapat ketahanan terhadap sebarang antibiotik, terutamanya bagi GMO yang digunakan sebagai sumber makanan. Kalau tidak, jangkitan bakteria yang tidak boleh dirawat dengan antibiotik akan muncul dan ia boleh menjadi salah satu daripada masalah kesihatan utama manusia di abad ini.

Tentu sekali implikasi penggunaan GMO ke atas ekonomi juga adalah besar. Sebagai contoh sayur-sayuran organik adalah berharga tinggi dan mempunyai pasaran yang luas. Istimewanya, bahan kimia dan GMO tidak boleh digunakan bagi tujuan penghasilan tanaman berkenaan.

Hasil tanaman yang diperoleh melalui proses kacukan yang tidak disengajakan dengan GMO juga tidak dibenarkan. Jika tidak, pensijilan atau pengiktirafan tidak akan diberikan oleh badan tertentu kepada hasil tanaman ladang organik berkenaan. Sudah tentu petani akan mengalami kerugian yang besar kerana hasil tanaman berkenaan tidak boleh dijual pada harga yang tinggi.

Satu lagi kemungkinan implikasi ekonomi ialah, spesies tanaman GMO hanya boleh dihasilkan oleh organisasi yang mempunyai keupayaan dari segi kewangan dan teknologi. Bagi mendapatkan pulangan pelaburan daripada penyelidikan masing-masing, organisasi berkenaan akan mendapatkan hak perundangan atau monopoli ke atas GMO yang dihasilkan sama ada dalam bentuk paten atau lain-lain bentuk perlindungan hak milik harta intelek.

Organisasi berkenaan boleh menghasilkan tanaman berkenaan pada kuantiti yang banyak dan pada kos yang rendah. Keadaan ini menjadi suatu ancaman kepada petani kecil yang tidak mampu bersaing dengan organisasi berkenaan dan akhirnya petani kecil berkenaan boleh kehilangan punca pendapatan.

Selain daripada itu, penggunaan tanaman GMO yang tahan kepada serangga perosak dijangka akan mengurangkan penggunaan racun perosak. Ini akan mengurangkan jualan dan pendapatan syarikat pengeluar. Sudah tentu syarikat yang terlibat akan cuba menentang atau sekurang-kurangnya melengahkan penggunaan tanaman GMO.

- PROF. MADYA DR. MOHD. AZMI MOHD. LILA ialah Pengarah Pusat Pembangunan Perniagaan, Universiti Putra Malaysia (UPM). e-mel: azmi@ vet.upm.edu.my.


Artikel Penuh: Utusan Malaysia


Friday, 21 March 2014

Perbezaan Soya ESP Shaklee

Berbezakah soya Shaklee dengan soya-soya biasa yang boleh di dapati di kedai-kedai?
Jawapannya sudah tentu berbeza dari segi kualiti & kandungan soya tersebut.


1st sekali cara pemprosesan... tahukah anda yang sesetengah soya diproses menggunakan alkohol? Cara ini telah menghilangkan isoflavine yang amat bermanfaat di dalam soya dan semestinya penggunaan alkohol itu sendiri sudah mencemarkan soya. Sedangkan soya shaklee dicuci dengan air untuk mengekalkan isoflavine di dalamnya yang amat bermanfaat untuk kesihatan. Pada yang belum tahu isoflavine adalah antara komponen penting dalam pencegahan kanser.



Soya bukan GMO Shaklee menggunakan proses pensijilan tersendiri yang dikenali sebagai Identity Preserved Program (IPP). Program ni memastikan kacang soya Shaklee bebas dari pendedahan perubahan genetik. Dari benih hingga penyimpanannya, komitmen Shaklee sangat tinggi untuk pastikan bahan ramuan adalah semulajadi dan berkualiti tinggi. Contohnya jika ianya mengambil masa 9 bulan untuk matang sebelum dituai maka 9 bulan lah shaklee akan tunggu. Tiada penggunaan bahan kimia untuk mempercepatkan kematangannya...

Shaklee merupakan syarikat pertama yang mencipta makanan tambahan protein berasaskan kacang soya. Kacang soya terasing yang pertama telah dicipta oleh Dr Shaklee pada 1970-an. Beberapa ujian klinikal dijalankan dan membuktikan betul lah protein soya adalah faktor utama dalam penjagaan kesihatan.



Berminat untuk mendapatkan Soya ESP Shaklee? Jom dapatkannya dari pengedar Shaklee di bawah jaringan MamaFisya seperti di link di bawah..



Monday, 17 March 2014

Suami Saya Berhenti Merokok!!



Alhamdulillah berkesempatan juga nak buat entry ni... Kebelakangan ini ramai sangat yang bertanya bagaimana suami saya boleh berhenti merokok dari seorang perokok yang tegar pada satu ketika dulu.

Saya mengenali suami sejak zaman kami belajar di Universiti lagi kira-kira 8-9 tahun yang lepas. Katanya memang dah start merokok dari zaman sekolah lagi. Huhu.. sudah sebati dah nikotin dalam badan dia. Selepas berkahwin kesihatan suami semakin merosot dan dia langsung tak menghiraukan keadaan kesihatannya.. Sudah puas rasanya saya suruh berhenti merokok & sebenarnya dah beberapa kali dia cuba untuk berhenti dan semuanya berakhir dengan hangat-hangat tahi ayam.. paling lama bertahan pun 3 bulan. Lepas tu merokok balik.. Sebagai isteri terus terang saya katakan memang agak merimaskan bila berdekatan dengan perokok ni.. tapi apa nak buatkan.. terima sahaja seadanya..  :(

Hari demi hari keadaan kesihatan makin merosot tapi suami makin kerap merokok dan tidak mengawal pemakanan juga..Akibatnya kerap mendapat sakit dada, masalah urat & kerap jatuh sakit juga.. Selalu juga membebel pada suami agar menjaga kesihatannya.. anak-anak sudah semakin membesar.. siapa yang akan jaga kami semua sekiranya dia sakit.. tetapi kata-kata saya hanya seperti mencurahkan air di daun keladi.. Bermacam2 vitamin percuma di klinik yang pernah saya berikan namun masih tiada perubahan pada kesihatannya.

Segalanya bermula bila saya mencari supplemen untuk membantu dalam penyusuan puteri kedua kami.. syukur dipertemukan dengan Shaklee... Alhamdulillah badan yang dulunya kerap lesu dan letih kini semakin cergas dan bertenaga di samping susu badan yang melimpah ruah.. Bila sebut tentang susu badan yang melimpah ruah ianya bukan kerana pengambilan supplemen shaklee semata-mata tetapi sudah tentunya saya kerapkan sesi pengepaman dan penyusuan secara terus kepada bayi.. Yang penting bila badan ibu sihat dan mendapat nutrisi yang mencukupi sudah tentu ianya membantu dalam kejayaan penyusuan.. Eh out of topic kejap..

Ok kembali semula kepada topik asal bagaimana suami saya boleh berhenti merokok...

PERTAMA : Kuasa Allah dan kuasa kasih sayang kami anak beranak.. Tanpa kuasa-kuasa ini sudah tentulah ianya tidak akan berjaya.
KEDUA : keazaman yang kuat untuk kembali sihat... disebabkan kerap sakit dia berazam untuk menjalani kehidupan yang sihat..
KETIGA : mengamalkan supplemen SHAKLEE.... alhamdulillah berkat pengambilan supplemen shaklee sebagai pemangkin dia telah bebas dari merokok sepenuhnya selama hampir 2 tahun!!!!

Pada mulanya suami saya agak keberatan untuk menelan pil-pil shaklee ni. Saya percaya ramai suami di luar sana pun begitu juga. So apa yang saya buat setiap hari saya akan bekalkan pill box kecil mengandungi vitamin2 shaklee. Hari2 saya akan monitor samada pill box tu kosong or masih penuh lagi. Waktu malam pula anak2 akan berebut2 untuk memberi ayah mereka makan vitamin. Ini salah satu strategi saya juga! Bila anak2 juga concern akan kesihatan ayah mereka sudah tentu akan timbul sedikit kesedaran di hati sang ayah untuk berubah menjadi sihat! Alhamdulillah starategi yang sangat2 berjaya! Setiap hari pill box yang saya bekalkan juga kosong.. yeayy maksudnya suami saya makan vitamin2 tu.... :')

So mesti ramai tertunggu-tunggu vitamin shaklee apa yang saya bagi pada suami saya tu... Ok bulan pertama saya hanya bagi suami saya DTX Complex. DTX Complex ni fungsinya untuk detoks HATI. Kebiasaannya kita dapati hati seorang perokok ni jika di scan ianya akan berwarna lebih gelap berbanding hati normal bukan perokok.. Bulan pertama suami mengalami healing crisis yang teruk.. Badan bertambah sakit2 dan demam yang berpanjangan.. tetapi kami gagahi juga demi untuk melihat dia sihat...

imej hati seorang perokok

imej peparu seorang perokok

No wonder Fatwa telah memutuskan bahawa merokok adalah haram.. DI SINI fatwa yang telah dikeluarkan...

Sebulan selepas detoks HATI saya bagi suami VITAMIN C, OMEGA GUARD dan multivitamin VITALEA... Bukan lah makan serentak semua ni... Jadual pengambilan boleh minta dari pengedar Shaklee anda nanti. Boleh klik di sini untuk SENARAI PENUH PENGEDAR SHAKLEE MENGIKUT NEGERI. Vitamin C saya bagi dia ambil 2-3biji sehari. Perokok akan kehilangan Vitamin C yang banyak di dalam tubuh mereka sepanjang aktiviti merokok ni. Nikotin dalam rokok mempengaruhi metabolisme tubuh yang menyebabkan tubuh mereka tidak mampu menyimpan vitamin C dengan baik. Untuk itu, perokok perlu mengambil vitamin C dengan banyak untuk membersihkan nikotin dalam darah.

Dalam artikel kajian perokok di US ada menyatakan =
Spray vitamin C into the back of the mouth and throat each time you want a cigarette. (Drug and Alcohol Dependence, 1993:337, p 211-213)

So tak perlulah susah2 nak beli vitamin spray ni kerana harganya pun agak mahal. Bila nikotin dalam darah sudah disingkirkan sedikit demi sedikit maka akan kurang kebergantungan badan terhadap nikotin itu. Seterusnya keinginan untuk nikotin akan berkurangan.

Omega pula saya bagi 3biji sehari disebabkan suami sering juga mengadu mengalami sakit dada.. omega fungsinya untuk melindungi jantung, mencegah pembekuan darah, mencegah penyakit darah tinggi, mengurangkan sakit sendi, mengawal kolestrol dan yang bestnya omega 3 boleh meningkatkan hormon Leptine yang mengawal selera makan dan akan rasa kenyang yang lama... hihi... no wonder suami saya juga sudah tidak boroi... :)

Multivitamin vitalea shaklee saya bagi 1-2 biji sehari kerana ianya merupakan pelengkap nutrisi akibat kekurangan pelbagai vitamin dan mineral penting disebabkan pengamalan gaya hidup yang tidak sihat. Kita mencuba walaupun suami tidak berjaya berhenti merokok sekurang-kurangnya mereka mendapat kesihatan yang lebih baik.. so jangan pernah berhenti untuk berharap.

Kesan ketiga-tiga vitamin ini healing crisis masih berterusan.. badan suami menjadi kebas2.. demam berminggu2... batuk2 berpanjangan.. ya Allah saya hanya menguatkan semangat ketika itu. Kami perlu kuat untuk masa depan yang lebih baik. Alhamdulillah suami pun faham dan meneruskan pengambilan...

Setelah ada budget yang lebih & dimurahkan rezeki oleh Allah s.w.t saya memberikan suami vivix pada bulan ketiga.. Vitamin2 lain yang saya sebut di atas pun diteruskan macam biasa. Healing crisis sudah makin berkurangan dan suami berjaya untuk tidak merokok selama 3 bulan pertama itu... Alhamdulillah... Alhamdulillah... Alhamdulillah... Suami saya tidak pernah bagitau yang dia rasa sihat setelah ambil vitamin2 jenama lain sebelum ini. Tapi dengan shaklee dia kata memang dia terasa perubahan yang sangat baik pada tahap kesihatannya..... nangis.... :')


Boleh baca manfaat vivix DI SINI... Kebelakangan ini banyak sudah testimoni suami yang merasakan rokok sudah tidak sedap setelah mengambil vivix ini... Rasa ketagih terhadap rokok terus hilang... wooow weeee... kalau mereka boleh membeli rokok berpuluh-puluh kotak sebulan rasanya lebih baik sekiranya duit itu dilaburkan untuk membeli vitamin2 Shaklee ni.. INGAT strategi menggunakan anak2 sebagai pemberi makan vitamin di rumah.... :)

gambar kiri atas tu dulu2 tengah bekerja pun merokok


Terpulang samada anda semua ingin mencuba atau tidak.... tapi cuba ambil kalkulator untuk kira-kira. Sebulan biasanya seorang perokok tegar akan berbelanja RM300 untuk rokok... So setahun dah RM3600. Kalau 3 tahun? Jumlah berjaya dijimatkan adalah RM10,800... huhu... dah boleh pergi umrah dah jumlah ini...


Master Fazliana
SMS/Whatsapp : 019-3311968



Monday, 10 March 2014

10 Soalan Lazim Mengenai ESP Shaklee





ESP merupakan salah satu produk Shaklee yang tersangat laris. Mari kita tengok persoalan yang sering diajukan oleh pelanggan kepada kami.


1. Apa itu ESP dan apa rasa ESP?
ESP berperasa Vanila, tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna mahupun pengawet.
Ia adalah protein soya non GMO yang berkualiti tinggi dalam bentuk serbuk.



2. Bagaimana cara minum ESP?
Bancuh 1 sudu ESP 2-3kali sehari dengan 1 gelas air suam atau sejuk (JANGANguna air panas). Boleh dibancuh begitu sahaja atau dicampur dalam minuman kegemaran anda. Resepi bancuh ESP DI SINI. Digalakkan menggunakan shaker agar dapat bersebati dengan sempurna.


3. Apa fungsi utama ESP?
ESP membantu menyihatkan sel. Jadi bila sel kita sihat macam-macam kebaikan yang kita perolehi contohnya badan yang sihat, kulit yang cantik, badan yang cergas dan bertenaga...etc..



4. Apa lagi boleh dibuat dengan ESP?
ESP boleh dibuat masker dengan mencampurkan ESP Shaklee dengan yogurt atau vitamin E.



5. Ada pantang-larang tak?
ESP tidak boleh diambil bersama minuman berkafein dan teh, sila jarakkan masa pengambilan antara keduanya.



6. Satu Canister 850gm tahan berapa lama?
Kebiasaannya tahan 1-2 bulan.


7. Adakah ESP boleh diambil oleh kanak-kanak?
ESP sangat sesuai untuk tumbesaran kanak-kanak yang sempurna.


8. Adakah ESP boleh diambil oleh orang tua, ibu hamil, ibu menyusu?
ESP boleh diambil oleh semua peringkat umur kecuali bayi di bawah 12 bulan.


9. Bolehkah pesakit gastrik meminum ESP?
ESP merupakan sumber protein unggul daripada kacang soya yang merupakan sejenis tumbuhan yang tinggi sifat alkalinya yang dapat meneutralkan keasidan di dalam perut. Di samping itu, nutrien protein yang terkandung didalam ESP sangat membantu membina sel-sel badan yang baru bagi menggantikan sel-sel lama yang telah rosak akibat hakisan oleh asid hidroklorik berikutan proses pencernaan makanan. 



10) Mana yang lebih bagus untuk susu ibu, adakah ESP atau alfalfa?
Keduanya bagus untuk ibu. ESP mengandungi protein yang membantu pembentukan sel dan merupakan kandungan yang penting dalam susu ibu. Alfalfa juga mengandungi protein tetapi dalam kuantiti yang sedikit. Walaubagaimanapun perlu diingat kuantiti susu ibu bergantung kepada demand. Lagi tinggi demand lagi tinggi supply. ESP dan alfalfa membantu ibu-ibu mendapat nutrisi yang juga diperlukan ibu menyusu.


Berminat untuk mendapatkan ESP Shaklee? Jom dapatkannya dari pengedar Shaklee di bawah jaringan MamaFisya seperti di link di bawah..

Wednesday, 5 February 2014

VITALEA

VITALEA IRON FORMULA



Vita-Lea Shaklee adalah multi-vitamin dan mineral yang pertama dicipta di dunia.
Asalnya dikenali sebagai “Vitalize-Mineral” dan disingkatkan sebutan kepada “Vita-Min”, dan perkataan vitamin yang disebut kini asalnya dari Shaklee.
Peningkatan teknologi telah mengubah bentuknya dari cecair (90 tahun dahulu) kepada bentuk tablet yang dikenali sebagai Vita-Lea.
Setiap tablet mengandungi 30 nutrisi harian lengkap yang diekstrak daripada sayuran dan buah, 12 vitamin dan 7 mineral penting sebagaimana disarankan oleh RDA.
Ia diformulasikan secara komprehensif dan sangat seimbang
Tablet Vita-Lea ini disaluti dengan serbuk nutrisi – spirulina
Ia dihasilkan dengan kaedah yang terkini dan teknologi eksplosif yang kompleks, disebut sebagai “Explo-tab”
Ia merupakan tablet multi-vitamin yang paling pantas di dunia terlarut dalam air dan juga tubuh manusia.
Mineral yang terkandung di dalamnya mudah berintegrasi dengan protein untuk penyerapan yang pantas oleh usus kecil.
Ujian klinikal telah membuktikan dengan pengambilan Vita-Lea Shaklee selama setahun boleh mengurangkan risiko jatuh sakit sebanyak 65%
Vita-Lea telah dipilih oleh Center for Science di Amerika Syarikat sebagai THE BEST MULTI-VITAMIN di dalam Public Interest pada tahun 2000.

MANFAAT

- Penambahan tenaga segera pemberi tenaga, kecergasan tubuh dan kekuatan mental, sekaligus membantu sistem memori dan fokus dalam aspek pembelajaran mahupun kerja seharian
- Pelengkap Nutrisi - kekurangan pelbagai vitamin dan mineral penting akibat amalan diet yang tidak seimbang, terutamanya mereka yang mengamalkan sayuran (vegetarian) dan anemia
- Keupayaan Sistem Produktif - Penting kepada kanak-kanak dan remaja yang sedang membesar
Metabolisma - Sangat membantu dalam stimulasi metabolisma dan melambatkan proses penuaan
- Elemen penting pada sel tubuh - menyediakan asas nutrisi, memastikan sel hidup, pertumbuhan sel baru, membantu proses pembesaran, pertumbuhan rambut, otot, kulit, kuku dan hormon serta menjaga kesihatan tiroid.
- Melindungi organ seperti buah pinggang, jantung dan hati


FAKTA NUTRISI DI DALAM VITALEA

Vita A – Kesihatan mata, kulit, anti-oksida, melawan kanser, cegah rabun malam, bantu tumbesaran, kuatkan kerangka tulang, gusi, gigi, sistem respiratori, sistem imun dan rambut yang sihat
Vita D – Perkasa kepadatan tulang, mencegah penyakit tulang lembut, osteoporosis dan psoriasis
Vita E – Anti-oksida, kepejalan kulit, kulit berseri, melancar sirkulasi darah, mencegah darah beku, sakit jantung, katarak, atritis, baik untuk sistem produktif lelaki, mengurangkan kesan parut
Vita C – Anti-oksida, melawan kanser, merangsang formasi kolagen, meningkatkan daya tahanan penyakit, percepat sembuh luka, mencegah selsema, gusi berdarah, darah beku, hidung berdarah
Asid Folik – Kesihatan fetus, merangsang pengeluaran susu badan, kesihatan sel darah merah, kurangkan risiko sakit jantung dan kanser serviks, anemia, osteoporosis, tekanan, ulser mulut, kesihatan kulit
Vita B1 – Menukarkan makanan kepada tenaga, perkasa memori, kecerdasan mental, membina dan merangsang peredaran darah
Vita B2 – Tukarkan makanan kepada tenaga, anemia, keletihan mata, katarak, jangkitan lidah dan mulut, kekejangan
Vita B3 – Tukar makanan kepada tenaga, menghasilkan hormon, merangsang peredaran darah, lower blood ripid, merawat kepeningan, cirit-birit, migrain, ulser, nafas berbau, baik untuk perut dan usus
Vita B6 – Metabolisma protein, baiki otot, senggugut, penenang, tenaga, elakkan muntah-muntah, bibir kering, glossitis, dermatitis, kekejangan, kebas, anemia
Vita B12 – Membantu tumbesaran fetus dan kanak-kanak, bantu selera makan, tindak balas saraf, baik untuk kecerdasan otak, kekuatan fizikal, memori, fokus, keupayaan seksual dan mengelakkan anemia, keletihan, keresahan, diabetis, rabun
Biotin – Bantu B-Kompleks berfungsi lebih efektif, cegah rabun, rambun beruban dan gugur, diabetes, sakit otot, ekzema dan keradangan kulit
Vita B5 – Meredakan tekanan, kesan penenang, melawan alahan, sembelit, keletihan, atritis, meredakan kesan sampingan akibat antibiotik, mencegah jangkitan, percepat sembuhan luka
Kalsium – Perkasakan tulang dan gigi, darah beku, kebas, kejang, rasa sakit, insomnia, mengekalkan kadar degupan jantung normal, mencegah osteoporosis/ penyakit tulang lembut
Fosforus – Meningkatkan kepadatan tulang, diabetes, batu karang, mencegah pereputan tulang, membantu tumbesaran, meredakan kesakitan akibat atritis,anoreksia
Iodin – Baik untuk tiroid, membantu tumbesaran fetus, tingkatkan kadar IQ kanak-kanak, membina ligamen/otot dan kesinambungan tisu-tisu, kekuatan fizikal, mengawal berat badan
Zat besi – Membentuk hemaglobin, redakan kesakitan akibat PMS (senggugut), membantu tumbesaran, melawan penyakit, mengelakkan keletihan, anemia
Magnesium – Kesihatan tulang, gigi, merehatkan otot dan sistem saraf, sifat penenang semulajadi, mencegah tekanan, diabetes, sakit jantung, batu karang, sakit buah pinggang, hari dan masalah penghadaman
Kuprum – Membantu menukarkan zat besi kepada hemoglobin, kesihatan rambut, edema, penyakit berkaitan tulang, masalah kebengkakan

Zink – Perkasa sistem imun, percepat sembuhan luka, keupayaan seksual lelaki, mencegah masalah prostat, baik untuk deria rasa dan bau, ketajaman minda


Berminat untuk mendapatkan Vitalea Shaklee? Jom dapatkannya dari pengedar Shaklee di bawah jaringan MamaFisya seperti di link di bawah..