10 Soalan Popular ESP


Di sini saya nak kongsikan Soalan Popular Tentang ESP.. Istimewanya bukan 10 tetapi saya tambah 2 lagi BONUS Soalan Popular ESP ini.. 

  1. Apa itu ESP
  2. Mengapa Perlu ESP
  3. Berapa Lama Boleh Tahan / digunakan 1 Canister ESP
  4. Siapa Yang Tidak Boleh Ambil ESP
  5. Mengapa Diabetes Sesuai Ambil ESP
  6. Apa Rasa ESP Sebenarnya
  7. Mana Yang Lebih Bagus Untuk Susu Ibu Antara ESP & Alfalfa
  8. Adakah Masih Perlu ESP Jika Sudah Ambil Alfalfa
  9. Apakah Kebaikan & Kelebihan Lain ESP
  10. Betulkah Soya Tidak Bagus Untuk Kesihatan
  11. Apa Beza Protein ESP, Mealshakes & Cinch
  12. Berapa Harga ESP


Jawapan Soalan 1
Apa itu ESP


ESP (energizing soy protein) ni protein soya yang berkualiti tinggi dan  ianya non GMO soy..
non GMO ni maksudnya ia tidak diubah suai secara genetik..penghasilan serbuk soya dipantau rapi dari proses menanam sehinggalah pemprosesannya..

ESP boleh dibancuh dengan minuman kegemaran seperti milo, horlick, susu atau buah yang dikisar bersama. ESP baik dibancuh dengan air sejuk atau suam demi memelihara protein supaya tidak termusnah pada suhu tinggi


1 hidangan ESP ini bersamaan dengan 2 kali ganda daging, 4 kali ganda telur, 12 kali ganda daging, 4 kali ganda susu, rendah lemak, tiada kolestrol, tiada asid urik dan sangat mudah diserap oleh tubuh manusia.



Jawapan Soalan 2
Mengapa perlu ESP


25% dari tubuh manusia terbina dari PROTEIN


Secara ringkas struktur tubuh manusia dibina daripada susunan ini :
SEL > TISU > ORGAN > SISTEM
Struktur tubuh kita terdiri daripada berjuta-juta SEL. Kemudian sel-sel ini akan membentu tisu-tisu. Seterusnya tisu-tisu ini pula akan membentuk organ dan akhirnya organ-organ ini akan membentuk sistem.
PROTEIN adalah makanan utama bagi  sel tubuh manusia. Sel-sel yang sihat akan dapat menghasilkan tubuh badan yang sihat dan cergas. Oleh itu badan kita memang SANGAT memerlukan PROTEIN yang berkualiti.


Contohnya kuku, kulit, otot-otot sebenarnya berasal daripada protein.
Ya.. memang makanan yang kita makan secara harian juga mengandungi protein seperti ayam, daging, ikan dan kekacang tetapi tahukah anda protein amat mudah termusnah pada suhu yang tinggi. Ayam yang digoreng pernahkah anda terfikir berapa jumlah protein yang tinggal. Kita memerlukan sebanyak 0.8 gram protein bagi setiap kilogram berat badan sehari atau anggaran 64 gram bagi orang dewasa.. Berapa banyak ayam, ikan, daging yang perlu kita makan bagi mencukupi jumlah protein harian dan sudah tentulah kesan lain yang akan kita dapat contohnya kenaikan berat badan, kolestrol yang tinggi, darah tinggi dan bermacam-macam penyakit lain lagi.


Oleh itu ESP ini merupakan protein berkualiti yang perlu kita ambil hari-hari



Jawapan Soalan 3
Berapa Lama Boleh Tahan / digunakan 1 Canister ESP


1 canister ESP mempunyai berat 850gram.

Tempoh penggunaan ESP bergantung kpd pengambilan kita.

sekiranya pengambilan 3 scoops sehari secara konsisten, Esp mampu bertahan selama sebulan setengah.

sbg contoh, untuk energy booster dan slim, 2 scoops sbg pengganti sarapan pg. 1 scoop sebelum dinner.

badan memerlukan protein yg cukup untuk menjalankan aktiviti harian. Protein membantu membina sel badan manusia. Sel yg sihat dapat meningkatkan kualiti sistem badan yg lebih baik.



Jawapan Soalan 4
Siapa yang tidak boleh ambil ESP


1) Pesakit yang mempunyai masalah buah pinggang dan kesukaran memproses protein tidak tidak digalakkan.


Walaubagaimanapun ESP sebenarnya dapat mengelakkan kerosakan buah pinggang. Protein haiwan boleh merosakkan buah pinggang tetapi protein dari soya akan melindungi buah pinggang

2) Bayi yang berumur di bawah 1 tahun juga tidak boleh ambil. Kanak-kanak berumur lebih dari 1 tahun boleh mengambil ESP dalam kuantiti yang sedikit. Walaubagaimanapun oleh kerana ESP tidak mengandungi lemak maka untuk kanak-kanak kami sarankan pengambilan mealshakes yang mengandungi lemak bagi tujuan pertumbuhan dan perkembangan otak kanak-kanak.

3) Individu yang allergik soya juga tidak boleh ambil ESP ini.



Jawapan Soalan 5
Mengapa Diabetes Sesuai Ambil ESP


ESP sesuai diambil oleh pesakit diabetes kerana mengandungi kandungan indeks glisemik yang rendah iaitu 39. Oleh itu, ia mampu membantu tubuh pesakit diabetes mengawal kandungan gula dalam darah dan mengurangkan risiko komplikasi.

Jika pesakit diabetis mengambil makanan yang mempunyai indeks glisemik yang tinggi boleh meningkatkan risiko terkena diabetis tahap 2.
Apa itu indeks glisemik?
Indeks glisemik (GI) ialah satu ukuran secepat mana aras glukosa darah (i.e., gula darah) meningkat selepas memakan makanan tertentu. Glukosa (piawai yang ditetapkan) mempunyai indeks glisemia 100. Kesan setiap makanan terhadap aras glukosa darah berbeza-beza.



Jawapan Soalan 6
Apa Rasa ESP Sebenarnya


ESP Shaklee ni rasa mild soya tapi kalau anda tak suka rasa soya, ada banyak cara untuk atasi rasa soya tu. Boleh bancuh 1 scoop ESP dengan 200-250ml minuman kegemaran anda tapi tak bole bancuh bersama-sama teh/kopi/nescafe/air bikarbonat 🍵☕ dan mesti air yang sejuk/suam. Air panas tak boleh sebab nanti protein akan musnah.

Antara resepi ESP yang digemari ramai ialah:
ESP + Fresh Milk 🍶

✔ ESP + Fresh Milk + Kurma (blend)

✔ ESP + Mealshakes

✔ ESP + Performance Drink

✔ ESP + plain water (suam/sejuk)

✔ ESP + jus twister topicana

✔ ESP + jus buah🍎🍏🍊🍋🍉🍓

✔ ESP + nesvita 3 in 1/ nestum 3 in 1/ milo/ horlicks

✔ ESP + yogurt nestle bliss



Jawapan Soalan 7
Mana Yang Lebih Bagus Untuk Susu Ibu Antara ESP & Alfalfa


Pada saya kedua-duanya penting. Namun demikian, bergantung kepada bajet puan juga.


Kedua-duanya punya fungsi yang berbeza. Esp lebih kepada protein untuk berikan ibu tenaga. Bila ibu bertenaga, in sha Allah susu akan lebih banyak terhasil, supply akan dpt memenuhi demand bayi kita. Plus, banyak kebaikan esp yang lain seperti untuk kulit, rambut, untuk kurus juha.
Alfafa pula orang panggil milkbooster, penggalak susu. Ambil maksimum 10biji sehari, tetapi sebaiknya mulakan dengan dos yang rendah sebab ia umpama herbs, panas sikit...kena banyak minum air. In sha Allah, jika konsisten pengambilan, minum air putih 2-3l sehari, makan makanan berkhasiat dan yg paling penting, jangan skip kosongkan payudara samaada direct atau mengepam, susu ibu akan lebih banyak terhasil.



Jawapan Soalan 8
Adakah Masih Perlu ESP Jika Sudah Ambil Alfalfa


Ya. Anda ambil Alfalfa sahaja atau ESP sahaja.Sekiranya ambil kedua-duanya itu lebih bagus kerana setiap vitamin ni mempunyai fungsinya yang tersendiri yang mana kekurangannya tidak dapat dipenuhi oleh ESP atau alfalfa mahupun kedua-duanya semata-mata.


Orang yang mementingkan kuantiti susu semata-mata akan merasakan sudah memadai sekiranya ambil alfalfa sahaja tetapi apa yang kita mahu adalah kualiti penyusuan tersebut. Alfalfa sebagai milk booster akan menggalakkan pengeluaran susu ibu sedangkan badan ibu sendiri tidak cukup zat dan nutrisi. Ibarat memaksa diri melakukan sesuatu yg badan tak mampu.





Jawapan Soalan 9
Apakah Kebaikan & Kelebihan Lain ESP


ESP sesuai untuk semua peringkat golongan kecuali bayi


Ibu Hamil – ESP menguatkan rahim & membantu perkembangan otot bayi dalam kandungan
Ingin Hamil – ESP pelihara & pulihara rahim
Ibu Menyusu – ESP membantu mempercepatkan pengeluaran susu
Ingin Kurus – ESP memberikan rasa kekenyangan yang berpanjangan.
Ingin Gemuk – ESP menganjalkan & memontokkan
Ingin Sihat – ESP memelihara kesihatan secara menyeluruh
Ingin Cantik – ESP membuat kulit jadi licin, gebu & cerah






Jawapan Soalan 10
Betulkah Soya Tidak Bagus Untuk Kesihatan


Soya ni ada 2 jenis tau

1) GMO ( genetically modified organism) sudah diubah kandungan genetik nye oleh manusia.
2) NON-GMO (non genetically modified organism) kandungan genetik nya tidak pernah diubah oleh manusia.

Ape beza dua tu kan? Macam ni..yang gmo tu terjadi bila permintaan melebihi production. . Sebab taknak wujud kat situ krisis kekurangan makanan..jadi semua bahan nk dibuat dengan cepat tanpa dibuat secara semulajadi.
Tahu tak hampir semua produk makanan yg kite makan hari2 tu ada mengandungi produk gmo??

Kadang2 kite tak sedarkan.. ermmm..
Soya adalah salah satunya. .hampir 96% soya di dunia mengandungi GMO kecuali jika memang beli soya yang bertanda " NON-GMO"

Saya setuju kenyataan mengenai soya tidak bagus untuk kesihatan JIKA
produk soya yang dimakan seharian itu adalah GMO SOYA
produk soya GMO dimakan dalam kuantiti yang banyak setiap hari.




Jawapan Soalan 11
Apa Beza Protein ESP, Mealshakes & Cinch


Ketiga-tiganya tinggi protein. Cuma Cinch Shake mempunyai kandungan leucine dan fiber yang tinggi. Leucine merupakan nutrisi yang diperlukan untuk mengisi bahagian-bahagian badan yang telah dibakar lemaknya dengan membina otot. Maka badan tidak akan menggeleber setelah lemak dibakar. Kandungan multivitamin juga lebih banyak pada Cinch Shake berbanding ESP..


ESP juga membantu menguruskan badan kerana memberi kekenyangan yang berpanjangan.


Mealshakes adalah protein susu lembu tanpa laktosa. Bila sebut laktosa ini ianya menyerupai khasiat susu lembu asli. Tidak sesuai untuk diet kerana ada kandungan lemak. Sebab itu ianya sesuai untuk kanak-kanak kerana lemak akan membantu tumbesaran dan perkembangan otak anak-anak.






Jawapan Soalan 12
Berapa Harga ESP


Harga setin ESP RM150 walaubagaimanapun tuan/puan boleh dapatkan penjimatan sebanyak 15%-20% dengan menyertai kami hari ini.




Berminat untuk mendapatkan  ESP Shaklee? Jom dapatkannya dari pengedar Shaklee di bawah jaringan MamaFisya seperti di link di bawah..

Senarai Pengedar Shaklee di Seluruh Malaysia

Penting : Kami tidak jamin anda akan mendapatkan konsultansi yang betul sekiranya membeli produk ini dari pengedar lain. Kami jamin akan memberikan 100% Konsultansi dan cara pengambilan terbaik yang berkesan untuk anda.

Post a Comment Blogger Disqus

 
Top