Lambakan Vitamin di Pasaran

Dulu saya rasa semua vitamin yang ada kat pasaran ni sama je.. Lebih-lebih lagi vitamin yang boleh dapat free kat klinik sebab insurans cover tu... Bagi saya makan vitamin pun sama tak makan vitamin pun sama... tiada kesan apa-apa pun.. Sekarang barulah saya tahu ada 3 jenis vitamin kat pasaran ni iaitu Vitamin Semulajadi, Organik dan Sintetik.. Macam mana kita nak pastikan vitamin yang terbaik dan tiada kesan sampingan?

Meh saya ceritakan tentang perbezaan ketiga-tiga jenis vitamin ini..

Vitamin Semulajadi

Proses nak hasilkan vitamin semulajadi ini sangat rumit... Contoh untuk hasilkan vitamin C melalui buah oren, Vitamin C ini perlulah diekstrak secara semulajadi, tidak boleh dipanaskan oleh mana-mana bahan pemanas kerana boleh menghilangkan zat vitamin C itu... So caranya adalah dengan mengeringkannya di bawah cahaya matahari untuk tidak menghilangkan zat vitamin itu..

Vitamin Organik

Proses nak hasilkan  vitamin organik ini lebih mudah jika dibandingkan dengan proses pembuatan vitamin semulajadi. Saya bagi contoh pembuatan vitamin c lagi, proses ini masih menggunakan buah oren tetapi melalui proses kimia. Contohnya untuk ekstrak vitamin C dari buah oren ini , buah oren dikeringkan di dalam alat pemanas bukannya di bawah cahaya matahari..

Vitamin Sintetik

Pembuatan vitamin sintetik ni melibatkan banyak proses kimia..  Beberapa bahan kimia diperlukan untuk menghasilkan sesuatu yang menyerupai vitamin c di dalam buah oren. Memang tiada langsung menggunakan buah oren tetapi proses kimia ini akan menghasilkan vitamin yang menyerupai sifat dan rasa seperti buah oren.

Perlu diingat tubuh kita susah untuk memproses benda yang bukan semulajadi, oleh itu banyak kesan buruk yang tidak diingini berlaku kesan pengambilan vitamin sintetik ini.. Percaya atau tidak.. hakikatnya vitamin-vitamin yang melambak terjual di pasaran kita adalah yang sintetik..

Sumber: Buku Supplements Exposed, ditulis oleh Dr Brian Clement


Perbandingan Mudah Antara Ketiga-Tiga Jenis Vitamin Ini?


1) Vitamin Semulajadi merupakan buah sebenar dengan rasa dan tekstur buah



2) Vitamin Organik umpama jus buah dalam pek



3) Vitamin Sintetik umpama kordial berperisa buah



Bagaimana Cara Nak Kenal Vitamin Semulajadi?

1. Tiada silica gel di dalam botol vitamin semulajadi kerana vitamin semulajadi tidak memerlukannya.

2.  Melalui pembacaan label - huruf "l" bagi tiruan dan "d" bagi semulajadi.

3. Tiada kesan pewarna apabila dipegang lama-lama


Pilihan saya yang SEMULAJADI pastilah SHAKLEE....   :)


Berminat untuk mendapatkan  Produk Shaklee? Jom dapatkannya dari pengedar Shaklee di bawah jaringan MamaFisya seperti di link di bawah.. atau hubungi saya melalui whatsapp/sms di talian 019-3311968

Senarai Pengedar Shaklee di Seluruh Malaysia

Penting : Kami tidak jamin anda akan mendapatkan konsultansi yang betul sekiranya membeli produk Shaklee ini dari pengedar lain. Kami jamin akan memberikan 100% Konsultansi dan cara pengambilan terbaik yang berkesan untuk anda.

Post a comment Blogger Disqus

 
Top