Radikal Bebas - molekul yang kehilangan elektron

Radikal Bebas adalah molekul yang kehilangan elektron sehingga molekul tersebut menjadi tidak stabil. Radikal bebas ini seterusnya akan berusaha untuk mengambil elektron dari molekul lain bagi menggantikan elektron yang hilang itu. Satu molekul radikal bebas mampu memusnahkan berjuta-juta molekul melalui tindak balas berantai. Radikal bebas yang mengambil elektron dari molekul lain ini boleh menyebabkan perubahan struktur DNA sehingga timbullah sel-sel mutan yang boleh mengakibatkan kanser

Punca Radikal Bebas




Sinaran UV, rokok, asap rokok, radiasi, asap, pencemaran antara punca terjadinya radikal bebas.. di dalam badan kita, radikal bebas terjadi bersama-sama dengan proses metabolisma dan pernafasan.. Boleh dikatakan radikal bebas ini berada di mana-mana. Berikut merupakan makanan yang tinggi kandungan radikal bebasnya..


  • Makanan yang dimasak menggunakan microwave
  • Makanan yang bergoreng
  • Makanan berlemak tinggi
  • Makanan yang mengandung bahan perasa
  • Makanan yang dibakar menggunakan arang


Sebenarnya tubuh manusia dapat meneutralkan radikal bebas ini tetapi jika jumlahnya terlalu banyak maka tubuh kita tidak mampu untuk meneutralkan kesemuanya. 


Pencegahan Radikal Bebas

Senjata paling kuat untuk menghalang radikal bebas ini dari memusnahkan sel adalah ANTIOKSIDAN. Ini kerana antioksidan dapat menstabilkan radikal bebas dalam badan kita.

Shaklee mempunyai Set Antioksidan yang berkesan dan selamat untuk semua.. Berikut merupakan vitamin antioksidan :




Carotomax Shaklee ~ ditukar jadi vitamin A bila diperlukan sahaja. Ia terdiri daripada ENAM daripada karotenoid penting yang dipilih daripada gabungan tumbuhan fitokimia. Anda tidak akan mendapat perlindungan gabungan ini daripada sumber makanan sahaja.

Vitamin C Shaklee ~ bersifat sustained release iaitu pelepasan perlahan-lahan iaitu 100mg setiap jam. Ia juga mengandungi Bio-flavonoid C complex yang membantu meningkatkan penyerapan Vitamin C menghalang daripada dirosakkan oleh pengoksidaan dalam badan

Vitamin E Shaklee ~ mengandungi vitamin E (d-alfa tokoferol) asli dari minyak sayuran. Ia juga mengandungi selenium yang melengkapi fungsi vitamin E. Vitamin E juga dikenali sebagai ‘vitamin cinta’ kerana ia boleh membantu dalam perhubungan suami isteri.

Vivix™ Minuman campuran botani merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol. 
Vivix ™ mengandungi campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi. 


Berminat untuk mendapatkan  Set Antioksidan Shaklee? Jom dapatkannya dari pengedar Shaklee di bawah jaringan MamaFisya seperti di link di bawah..


Senarai Pengedar Shaklee di Seluruh Malaysia

Penting : Kami tidak jamin anda akan mendapatkan konsultansi yang betul sekiranya membeli produk Shaklee ini dari pengedar lain. Kami jamin akan memberikan 100% Konsultansi dan cara pengambilan terbaik yang berkesan untuk anda.

Post a Comment Blogger Disqus

 
Top